EKONOMIKA / Spotřebitel

14.3.2013

Cestovkám se do reklamací moc nechce, zjistila ČOI

Nejčastějším prohřeškem bylo porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích a porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik – to jsou výsledky České obchodní inspekce (ČOI), jež si loni "posvítila" na cestovky a agentury. Inspektoři uložili pokuty za více než milion korun.

Během celého loňského roku – od 1. ledna – do 31. prosince 2012 probíhaly kontroly v celé České republice. Inspektoři navštívili 274 cestovních kanceláří a agentur. Zaměřovali se na možné používání nekalých obchodních praktik a porušování informačních povinností, stanovených poskytovatelům služeb v oblasti cestovního ruchu zákonem o ochraně spotřebitele.

Porušení jedné a více povinností bylo zjištěno ve 40 procentech kontrol. V rámci správních řízení bylo uloženo téměř 97 pokut za 1,3 milionu korun. "Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 procent," řekl ústřední ředitel organizace Vladimír Velčovský.

Nejčastěji byla porušena povinnost řádně informovat spotřebitele o reklamacích (tj. o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady) – to bylo celkem v 46 případech. Téměř ve stejném rozsahu zjistili inspektoři porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik, a to ve 42 případech. Z dalších opakovaně nedodržovaných povinností to byly náležitosti reklamačního řízení – 28 zjištění.

Kontroly se nevztahovaly jen na klasické kanceláře, ale také na internetové nabídky.

Rady spotřebitelům

• Pečlivě se seznamte se smlouvou i smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy!
• Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy. Smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte!
• Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci!
• Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé!
• Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
• Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou)!
• Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou!

Autor / zdroj: Mediafax

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Expedice Tomáše Petrečka se na K2 dostala do výšky 8100 m.n.m. bez použití kyslíku

Výprava ve složení Tomáš Petreček, Marek Novotný a Pavol Lupták vyrazila v půlce července do pákistánské části Himalájí. Trojice měla v plánu usilovat

Post

Synagoga v Turnově hostí koncert izraelské zpěvačky Victorie Hanny

Světově známou izraelskou zpěvačku Victorii Hannu přivítá Turnov. V tamní synagoze vystoupí v úterý 16. července v 18 hodin.

Post

Méně známé, ale zajímavé místo kraje: Harrachovská hrobka v Horní Branné

Řadu neznámých nebo méně známých, ale přesto náramně zajímavých míst se může pochlubit Liberecký kraj. Dalším, které se k nim řadí, je Harrachovská hr

PARTNEŘI

www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA