EKONOMIKA / Spotřebitel

14.3.2013

Cestovkám se do reklamací moc nechce, zjistila ČOI

Nejčastějším prohřeškem bylo porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích a porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik – to jsou výsledky České obchodní inspekce (ČOI), jež si loni "posvítila" na cestovky a agentury. Inspektoři uložili pokuty za více než milion korun.

Během celého loňského roku – od 1. ledna – do 31. prosince 2012 probíhaly kontroly v celé České republice. Inspektoři navštívili 274 cestovních kanceláří a agentur. Zaměřovali se na možné používání nekalých obchodních praktik a porušování informačních povinností, stanovených poskytovatelům služeb v oblasti cestovního ruchu zákonem o ochraně spotřebitele.

Porušení jedné a více povinností bylo zjištěno ve 40 procentech kontrol. V rámci správních řízení bylo uloženo téměř 97 pokut za 1,3 milionu korun. "Výsledky ČOI potvrzují, že poměr zjištěných porušení povinností vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o 10 procent," řekl ústřední ředitel organizace Vladimír Velčovský.

Nejčastěji byla porušena povinnost řádně informovat spotřebitele o reklamacích (tj. o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady) – to bylo celkem v 46 případech. Téměř ve stejném rozsahu zjistili inspektoři porušování zákazu užívání nekalých obchodních praktik, a to ve 42 případech. Z dalších opakovaně nedodržovaných povinností to byly náležitosti reklamačního řízení – 28 zjištění.

Kontroly se nevztahovaly jen na klasické kanceláře, ale také na internetové nabídky.

Rady spotřebitelům

• Pečlivě se seznamte se smlouvou i smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy!
• Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy. Smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte!
• Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci!
• Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé!
• Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
• Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou)!
• Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou!

Autor / zdroj: Mediafax

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

V Semilech se rozsvítí vánoční strom tradičně na Riegrově náměstí

První adventní neděle 2. prosince bude v Semilech po roce patřit slavnosti rozsvěcení vánočního stromu. Ten najde své místo tradičně na Riegrově náměs

Post

Topíte, topíte a pořád hodně platíte? Už nemusíte!

Zimní počasí se blíží stále rychleji. Díky sychravému počasí jsme již zahájili topnou sezónu. To má za následek samozřejmě větší odběr, elektřiny, ply

Post

Základní umělecké školy odehrály unikátní sérii divadelních představení, která oslavila sto let republiky

Pět představení s názvem „O životě jedné republiky“ odehráli v průběhu října žáci základních uměleckých škol (ZUŠ). Celkem 195 dětí z deseti škol kraj

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA

Aktivní Dítě